افزایش تعرفه برق خودروهای برقی؛ آلودگی هوا ماندنی است!

– اخبار اجتماعی –
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در حالیکه سالهاست مسئولان از لزوم توسعه حملونقل پاک و ترویج خودروهای برقی سخن میگویند، تصمیم اخیر درباره افزایش چشمگیر تعرفه شارژ خودروهای برقی، نهتنها پاشنه آشیل این سیاستگذاری بهحساب میآید، بلکه مالکان محدود این خودروها را بهواقع "نقرهداغ" کرده است.
پیش از این، مالکان خودروهای برقی بهازای هر کیلوواتساعت برق، رقمی بین 200 تا 1٬000 تومان پرداخت میکردند اما براساس مدل جدید، کمترین نرخ برای شارژ خودروهای برقی به 1٬488 تومان و بیشترین نرخ آن در ساعات اوج بار تابستان به 4٬500 تومان میرسد.
برای درک بهتر، خودرویی که در هر 100 کیلومتر حدود 15 کیلوواتساعت برق مصرف میکند، اکنون باید بین 23 هزار تا 67 هزار تومان برای این پیمایش پرداخت کند. این یعنی معادل مصرف 8 تا 23 لیتر بنزین آزاد؛ رقمی که مزیت اقتصادی خودروهای برقی را کاملاً زیر سؤال میبرد.
"نروژ "؛ رتبه اول فروش خودرو برقی و پیشتاز در آلایندگی صفر
در مصوبه تازه وزارت نیرو، تعرفهها بر اساس سه معیار تعیین میشود:
ساعات مصرف (کمبار، میانبار و پربار)
فصل سال (گرم یا غیرگرم)
نوع ایستگاه (خصوصی یا عمومی)
یکی از دلایلی که استفاده از خودروهای برقی در ایران با استقبال عمومی مواجه نشده، نبود زیرساختهای شارژ، کمبود تنوع محصول، قیمت بالا و البته بیثباتی در سیاستهای حمایتی است. حالا افزایش قیمت شارژ را هم باید به این فهرست اضافه کرد.
در ابتدا قرار بود برق مورد نیاز برای خودروهای برقی، یا رایگان یا با تعرفهای بسیار پایین در اختیار مالکان قرار گیرد؛ چراکه توسعه این ناوگان بهعنوان بخشی از راهبرد کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها معرفی شده بود. اما برخلاف این وعدهها، اکنون با تصمیم اخیر، مالکان محدود خودروهای برقی در ایران باید هزینههایی بعضاً سهبرابر بیشتر از خودروهای بنزینی بپردازند.
مقایسه با سیاستهای حمایتی در کشورهای پیشرفته
در بسیاری از کشورهای جهان، برق خودروهای برقی بهصورت رایگان یا با تعرفهای نمادین عرضه میشود.
نروژ: شارژ خودروهای برقی در بسیاری از جایگاههای عمومی رایگان است. این کشور با ارائه معافیتهای مالیاتی، پارکینگ رایگان، مجوز تردد در خطوط ویژه و تعرفه برق بسیار ارزان، سهم خودروهای برقی را به بالای 80٪ رسانده است.
آلمان: هر کیلوواتساعت برق برای خودروهای برقی حدود 30 تا 40 سنت یورو (معادل 17000 تا 22000 تومان) است، اما دولت یارانهای معادل 6000 یورو برای خرید خودرو و تخفیفهای بلندمدت در قبض برق ارائه میدهد.
چین: بسیاری از مناطق شهری، شارژ رایگان یا نیمبها در ساعات غیر اوج مصرف را ارائه میدهند. در برخی شهرها حتی نصب شارژر خانگی با یارانه کامل دولتی انجام میشود.
فرانسه: مصرفکنندگان برق خودرو برقی از تخفیفهای تعرفه شبانه برخوردارند که در برخی مناطق تا 75٪ ارزانتر از برق عادی است.
اگر هدف از توسعه خودروهای برقی کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت فسیلی و حرکت بهسوی حملونقل پایدار است، تصمیمهایی مانند افزایش نرخ شارژ نهتنها به این هدف کمکی نمیکند، بلکه حتی میتواند اعتماد عمومی به طرحهای زیستمحیطی را نیز تضعیف کند.
در شرایطی که هنوز خودروهای برقی در ایران سهم ناچیزی از بازار دارند، چنین برخوردی با دارندگان این خودروها، عملاً بهمنزله دلسردی بیشتر و کندی حرکت بهسوی هوای پاک است.
انتهای پیام/