بحران روایتگری در روابط عمومی

– اخبار اجتماعی –
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اکبر نصراللهی رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی، با تأکید بر نقش راهبردی روابط عمومیها در افکار عمومی گفت: «روابط عمومیها اگر روایتگر واقعیات و پاسخگوی نیازهای مردم باشند، میتوانند به معماران اعتماد و امید تبدیل شوند. اعتماد، داده نمیشود؛ بلکه باید با عملکرد حرفهای و روایتهای بموقع ،صادقانه و صحیح ساخته شود.»
وی با بیان اینکه رسانهها در زمین روابط عمومیها بازی میکنند، افزود: «خاستگاه و منبع اصلی خبر، روابط عمومیها هستند و بسیاری از آسیبهای رسانهای کشور، ناشی از فقدان یا ضعف روایتگری روابط عمومیهاست.»
نصراللهی، روایتگری صحیح و سریع در روابط عمومی را اساس ایجاد اعتماد دانست و گفت: «روابط عمومیها میتوانند اعتبارزا یا اعتبارزدا، تسهیلگر ارتباط یا مخرب آن، امیدساز یا امیدزدا و در نهایت اعتمادآفرین یا اعتمادزدا باشند.»
او روایتگری را فرآیندی وابسته به زمان، نوع، چگونگی و کیفیت ارائه اطلاع رسانی دانست که در شرایط بحران میتواند به اعتمادسازی یا بحران افزایی منجر شود.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای ، «یکی از مهمترین بحرانهای کشور را، "بحران در روایتگری روابط عمومیها " دانست و گفت : «روابط عمومیها با مشکلاتی چون فقدان روایت، تأخیر در روایت، روایتهای یکجانبه، متعارض، کلیشهای، کلی ،شعاری، بدون توجه به نیاز مخاطبان و اغلب تأکید صرف بر موفقیت مدیران مواجه هستند در صورتی که مردم به روایتهایی نیاز دارند که صادقانه، شفاف، دوطرفه، سریع، صحیح،جامع، تعاملی و غیرشعاری باشند و بتوانند همزمان به دغدغهها و نیازهای مردم پاسخ دهند و مشکلات را با راهحل روایت کنند.»
نصراللهی با تشریح ریشه های بحران روایتگری در روابط عمومی ها گفت: مجموعهای از چالشهای قانونی ، مدیریتی ، فرهنگی،آموزشی، فنی و حرفهای در نظام روابط عمومی کشور، از جمله علل اصلی بحران روایتگری در روابط عمومی ها است که کشور را در قبال سونامی اخبار منفی و جنگ شناختی رسانه های معارض آسیب پذیر کرده است.
او در ادامه از اجرای طرح نظامنامه جدید دانشی در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: بر اساس طرج تحولی رییس محترم دانشگاه ، نظامات دانشگاهی باید در جهت پاسخگویی به مسائل باشد و اعضای هیئت علمی علاوه بر نقش آفرینی آموزشی خود در تحقق رسالت دانشگاه، موظف به انجام پژوهش وتوسعه فناوری در قالب دانشکده های مأموریت محور بر پایه پاسخگویی به نیازهای جامعه و پرداختن به چالش ها و اقتضائات حال و آینده و حل مسائل پیچیده و چندوجهی جامعه هستند .
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی، "ناکارآمدی روابط عمومیها" را یکی از چالش ها و مسائل اصلی کشور دانست و اعلام کرد: « تأسیس دانشکده روابط عمومی در دستور کار دانشکدگان جامعه و رسانه قرار دارد که در صورت تاسیس آن ، شناسایی و حل چالش های و مشکلات روابط عمومی ها و توانمند سازی مدیران و کارکنان آن در سراسر کشور به صورت شبکه های ، مشارکتی و هم افزا در یک دانشکده موضوعی و تخصصی در یکی از واحدهای دانشگاهی پیگیری و اجرایی خواهد شد .»
نصراللهی در پایان با تاکید بر اینکه تغییرات جهانی ، تحول در دانشگاه را گریزناپذیر کرده است ، از اساتید و دانشجویان خواست تا با شناخت و درک دقیق تحولات آموزش عالی ، طرح تحولی جدید دانشگاه و نظامنامه دانشی، در شناساندن و اجرای دقیق آن همکاری و مشارکت کنند .
این مراسم به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی با حضور جمعی از اساتید، کارشناسان و پیشکسوتان حوزه روابط عمومی در دانشکده علوم اجتماعی ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز برگزار شد.
انتهای پیام/