اجتماعی

استقبال حدود 30 درصدی از طرح ملّی "یسنا"

– اخبار اجتماعی –

علیرضا عسگریان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: در راستای اجرای ماده 24 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت متبوع مکلف است با معرفی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) و بنیاد مستضعفان، مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر 5 سال را که بر اساس آزمون وسع، نیازمند حمایت هستند، شناسایی کرده و خدمات سبد تغذیه رایگان و بسته بهداشتی رایگان به صورت ماهانه اختصاص دهد.

وی افزود: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای فی‌مابین معاونت رفاه و امور اقتصادی و بنیاد کرامت آستان قدس رضوی منعقد شد که بسته غذایی رایگانی به جامعه هدف ارائه دهند. در این طرح در تأمین پوشاک و بسته‌های بهداشتی بنیاد 15 خرداد و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) نیز مشارکت دارند.

عسگریان تصریح کرد: به منظور پوشش بخشی کوچکی از جامعه هدف، در گام اول مادران دارای فرزند شیرخوار (دارای فرزند زیر 2 سال) در دهک اول درآمدی در 8 استان کم برخوردار و با نرخ باروری زیر 2.5 درصد (ایلام، خراسان‌شمالی و جنوبی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان و هرمزگان) مورد حمایت قرار گرفتند که تعداد این مادران بالغ بر 23 هزار نفر است.

معاون رفاهی و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از استقبال حدود 30 درصد نسبت مشارکت افراد تراکنش زده در این طرح به کل جمعیت مشمول خبر داد و گفت: استان گلستان با 7.14 درصد بیشترین مشارکت و استان ایلام با 0.25 درصد کمترین مشارکت را داشته است.

افزایش یارانه‌ها در قالب طرح کالابرگ از فردا به‌مدت 3 ماه

وی اضافه کرد: از آنجا که حدود 59 هزار مادر باردار و دارای فرزند شیرخوار توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) قبلا تحت حمایت قرار گرفته‌اند، بخشی از افراد دارای هم‌پوشانی از فهرست این طرح خارج و بقیه مشمول طرح شده‌اند. اما مادران تحت پوشش بهزیستی به طور کامل مشمول این طرح شده‌اند.

معاون رفاهی و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: مادران مشمول می‌توانند از اقلام سبد غذایی مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مشتمل بر 16 قلم کالا لبنیات(شیر، پنیر و ماست)، پروتئین(گوشت، مرغ و تخم مرغ)، حبوبات و غلات(برنج و ماکارونی)، میوه وسبزیجات و مغزیجات تا سقف مبلغ 400 هزار تومان به‌صورت ماهانه به‌صورت رایگان خرید کنند.

عسگریان گفت: اعتبار مذکور به حساب یارانه سرپرستان خانوار دارای مادران دارای فرزند شیرخوار یا زیر 2 سال شارژ شده و به صورت ماهانه تا پایان سال جاری شارژ می‌شود و امکان خرید این اقلام از طریق تمام فروشگاه‌های طرف قرارداد کالابرگ الکترونیکی در دسترس خانوار قرار دارد.

وی بیان کرد: در نهایت با توجه به پیگیری‌های مکرر از ستاد ملی جمعیت و قرارگاه جوانی جمعیت وزارت متبوع و جلسات برگزار شده و ارائه آخرین سناریو حمایتی، مقرر گردید اعتباری برای این ماده به وزارت متبوع اختصاص داده شود تا ان‌شاءالله کل مادران دارای فرزند زیر 2 سال یا شیرخوار سه دهک درآمدی تحت حمایت قرار گیرند.

معاون رفاهی و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: در صورتی که خانوار از شارژ اعتبار ماهانه خود تا شارژ بعدی استفاده نکنند، اعتبار شارژ شده در حساب خانوار می‌ماند اما شارژ بعدی انجام نخواهد شد. لذا لازم است در فرصت تعیین شده نسبت به خرید کالا اقدام نمایند.

عسگریان اضافه کرد: بیشترین میزان کالای خریداری‌شده در طرح یسنا، برنج ( بیش از 61 درصد) و کمترین میزان استقبال از ماست(با کمتر از یک درصد) بوده است.

وی خاطرنشان کرد: شارژ اول این طرح در 5 دی ماه، برای بالغ بر 22 هزار مادر دارای فرزند زیر 2 سال در 8 استان کم برخوردار انجام شده و شارژ دوم این طرح نیز برای حدود 23 هزار مادر مشمول در 5 بهمن‌ماه انجام شده است.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا