اجتماعی

ماشین‌آلاتی که غیرمجاز پسماند جمع‌آوری کنند توقیف می‌شوند

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضا محمدی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران امروز در دویست و بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: دو مأموریت شامل تنظیف و آراستگی و مدیریت پسماند برعهده ماست. در 8 ماه اخیر 5 گام برنامه تحولی را در نظر گرفتیم که مشارکت مردم در آراستگی شهر اولین بند این 5 گام بود.

وی با بیان اینکه سامانه 137 برای قضاوت عملکرد ما فعال است، افزود: تا امروز مباحث متعددی در مورد تفکیک پسماند از مبدأ مطرح شده بود اما زیرساخت‌های آن فراهم نبود و در این دوره اقداماتی در این خصوص انجام شد.

محمدی با تاکید بر اینکه مدیریت پسماند پیش از این به عنوان یک سازمان ستادی تعریف شده بود، تصریح کرد: قرار بر این شد بر مبنای اساسنامه، سازمان پسماند عملیاتی باشد و ما در اقدام اخیر خود به اساسنامه پرداختیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه پایتخت به یک اقدام تحولی در زمینه مدیریت پسماند نیاز داشت، گفت: در دوره پیشین مدیریت شهری به دهه 70 بازگشتیم و با 154 پیمانکار، امور دنبال شد. هر ناحیه به یک و یا بعضاً به دو پیمانکار واگذار شد و بیشترین نارضایتی از وضعیت رفت و روب به 5، 6 سال اخیر مربوط می‌شود.

وی افزود: 130 میلیون مترمربع سطح رفت و روب شهر است. بر اساس آنالیزها برای هر 10 هزار مترمربع یک کارگر در نظر گرفته بودند. عنوان شد که 14 هزار پاکبان برای شهر نیاز داریم و خود به خود جاروی مکانیزه از چرخه خارج شد. تا قبل از قرارداد جدید و در دوران فرآیند غلطی که وجود داشت، 40 میلیون تومان هزینه یک جاروی مکانیزه بود اما امروز هزینه اجاره آن 120 میلیون تومان است.

محمدی با تاکید بر اینکه عملاً مکانیزاسیون را حذف کردند، گفت: براساس قراردادهای قبل باید سرمایه 6 تا 7 میلیارد تومانی به کار گرفته می‌شد تا از یک جاروی 40 میلیون تومانی استفاده شود. ما پیمانکارانی که توان فنی داشته باشند تا بتوانند 14 هزار پاکبان را مدیریت کنند را در اختیار نداشتیم و به ناچار به سمت یک اقدام تحولی با زیرساخت درست و مدیریت فرامنطقه‌ای رفتیم.

وی با بیان اینکه قراردادها 3 ساله منعقد شد تا پیمانکاران ماشین‌آلاتی که از شهر خارج شده بود را بازگردانند، افزود: 2 هزار میلیارد تومان در 8 ماه اخیر از سوی پیمانکاران سرمایه‌گذاری و ماشین‌آلات خریداری شده است. امروز پیمانکاران با توجه به اینکه خودشان سرمایه‌گذاری کرده و ماشین‌آلات خریداری کرده‌اند با حساسیت بیشتری خدمات ارائه می‌دهند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه درخصوص ماشین‌های دیزلی با مشکل روبرو هستیم، اظهار کرد: 80 دستگاه ماشین دیزلی خریداری شده اما هنوز موفق به شماره‌گذاری نشده‌ایم. هم جغرافیای قراردادها و هم مدت پیمان‌ها اصلاح شده است.

محمدی با بیان اینکه سامانه نوماند زیر نظر سامانه شهرزاد راه‌اندازی شد، خاطرنشان کرد: در این راستا توان پیمانکاران افزایش یافت و با توجه به اینکه ممکن بود رانندگان آموزش لازم را ندیده باشند، این آموزش صورت گرفت تا نوماند در 22 منطقه شهر تهران اجرا شود و باید تا پایان خردادماه اطلاع‌رسانی نیز انجام شود. زیرساخت‌ها ایجاد شده و از هر نقطه از تهران با ما تماس گرفته شود، شرایط برای جمع آوری پسماند آنها فراهم است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ناحیه 3 منطقه 21 روزانه 15 تن و یکی دیگر از نواحی شهر روزانه 150 تن زباله دارد، گفت: ما فهرست بهای ابلاغی سازمان برنامه را ابلاغ کردیم تا عدالت اجرا شود. امروز عدد عادلانه‌ای برای جمع‌آوری پسماند در نواحی مختلف داریم و مبنای کارشناسی‌ برای قیمت‌گذاری، مدت قراردادها و جغرافیای کار وجود دارد.

وی با بیان اینکه این اقدامات در بازه زمانی 5 تا 6 ماهه انجام شد، تصریح کرد: باید قضاوت شهروندان را مبنای کار خود قرار دهیم. ما از نگاه سامانه 137 عملکرد را در 10 آیتم بررسی کردیم. بطوریکه در تیرماه 36 هزار و 602 شکایت از عملکرد مدیریت پسماند داشتیم که اقدامات زیرساختی داشتیم. البته هنوز در خیابان صددرصد کار خود را انجام نداده ایم اما با این وجود نارضایتی ها در بهمن ماه به 18 هزار مورد رسید.

محمدی با بیان اینکه در این بازه زمانی نارضایتی‌ها 50 درصد کاهش یافت، گفت: با این وجود معتقدیم همین 50 درصد نیز میزان بالایی است. این را هم باید درنظر گرفت که آبگرفتگی در بهمن ماه روند افزایشی دارد اما با این وجود پیام‌های نارضایتی 50 درصد کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از معضلات ما زباله‌گردی است، ادامه داد: شعار تفکیک از مبدأ سالها مطرح می‌شود و بیش از 18 سال است که آموزش تفکیک از مبدأ داده می‌شود. بیش از 200 نفر آموزشگر در سطح شهر آموزش تفکیک از مبدأ می‌دادند اما میزان تفکیک از مبدأ حتی به درصد نمی‌رسد. تمام آموزشگران تجمیع شدند تا در حوزه نوماند کار کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه زیرساخت‌ها برای اخذ درآمد پیمانکار از محل طرح نوماند فراهم شده است، گفت: دستور قضایی محکمی برای مقابله با ضایعات فروشی‌ها دریافت کردیم. ضایعات فروشی‌ها بدون دخالت شهرداری در سامانه مجوزها، اجازه فعالیت دریافت کرده بودند و ما جلوی این درگاه را گرفتیم. کسانی که پیش از این نیز اقدام کرده بودند، باید توسط شهرداری بررسی شوند.

وی همچنین تصریح کرد: ماشین‌آلاتی که به صورت غیرمجاز پسماند جمع‌آوری می‌کنند، توقیف می‌شوند. در مدت اخیر 85 مجموعه ضایعات فروشی پلمپ و بیش از 150 خودرو توقیف شده است.

محمدی با بیان اینکه عدم آراستگی ناشی از فعالیت زباله گردها در یک ماه گذشته کاهش 70 درصدی داشته است، خاطرنشان کرد: این طرح تا پایان فروردین ادامه خواهد یافت تا میزان زباله گردی مجددا کاهش یابد.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا